Sosyal medyanın geleceği çok daha az sosyal

serdal

New member
Neredeyse yirmi yıl önce Facebook, öğrencilerin iletişimde kalması için bir web sitesi olarak üniversite kampüslerinde patladı. Ardından, insanların kahvaltılıklarını paylaştığı Twitter ve arkadaşların birbirlerini yakalamak için fotoğraf paylaştığı Instagram geldi.

Bugün, Instagram ve Facebook akışları reklamlarla ve sponsorlu gönderilerle dolu. TikTok ve Snapchat, bulaşık deterjanı ve flört uygulamalarını tanıtan etkileyicilerin videolarıyla dolu. Ve yakında, en fazla görünürlük kazanan Twitter gönderileri çoğunlukla görünürlük ve diğer avantajlar için ödeme yapan abonelerden gelecek.

Sosyal medya birçok yönden daha az sosyal hale geliyor. En büyük web siteleri giderek “şirketleşmiş” hale geldikçe, insanların arkadaşları ve ailelerini hayatları hakkında güncellemek için kullandıkları gönderi türlerinin fark edilmesi yıllar içinde giderek zorlaştı. Instagram, Facebook, TikTok, Twitter ve Snapchat kullanıcıları artık tatilleri veya lüks akşam yemekleri hakkında arkadaşlarından ve ailelerinden gelen mesajları ve fotoğrafları görmek yerine markaların, etkileyicilerin ve yerleştirme için ödeme yapan diğerlerinin profesyonel içeriklerini görüyor.

Değişiklik, büyük sosyal ağ şirketlerini ve insanların dijital olarak birbirleriyle nasıl etkileşim kurduğunu etkiliyor. Ancak aynı zamanda temel bir fikirle ilgili soruları da gündeme getiriyor: çevrimiçi platform. Yıllar boyunca, insanların zamanlarının çoğunu geçirdikleri, her şeyi kapsayan, herkese açık bir web sitesi olan bir platform fikri kaçınılmazdı. Ancak büyük sosyal ağlar, insanların markalarla bağlantı kurmasını diğer insanlarla bağlantı kurmaya kıyasla bir öncelik haline getirdiğinden, bazı kullanıcılar belirli hobilere ve konulara yönelik topluluk odaklı siteler ve uygulamalar aramaya başladı.


Illinois-Chicago Üniversitesi’nde sosyal medya dersleri veren bir iletişim profesörü olan Zizi Papacharissi, “Bildiğimiz şekliyle platformlar sona erdi” dedi. “Yararlılıklarını geride bıraktılar.”

Bu değişim, milyarlarca kullanıcıya ve milyarlarca gelire sahip olmaya devam eden bazı sosyal ağ şirketlerinin şimdi neden yeni iş fırsatlarını benimsediğini açıklamaya yardımcı oluyor. Elon Musk’ın sahibi olduğu Twitter, insanları ve markaları abone olmak için ayda 8 ila 1000 dolar ödemeye çağırıyor. Facebook ve Instagram’ın ana şirketi olan Meta, sözde Metaverse’nin sürükleyici çevrimiçi dünyasına giriyor.

Kullanıcılar için bu, tüm zamanlarını bir veya birkaç büyük sosyal ağda geçirmek yerine, bazılarının daha küçük, daha odaklı sitelere yöneldiği anlamına gelir. Bunlar arasında, esasen topluluğa bölünmüş bir Twitter klonu olan Mastodon; Nextdoor, komşuların yerel çukurlar gibi günlük sorunlar hakkında şikayette bulunmaları için bir sosyal ağ; ve eski Başkan Donald J. Trump tarafından oluşturulan ve muhafazakarlar için bir sosyal ağ olarak kabul edilen Truth Social gibi uygulamalar.

Massachusetts Amherst Üniversitesi’nde kamu politikası profesörü olan Ethan Zuckerman, “Bu, hepsini yöneten bir ağ seçmekle ilgili değil – bu Silikon Vadisi’nin çılgın mantığı” dedi. “Gelecek, düzinelerce farklı topluluğa üye olacaksınız, çünkü biz insanlar böyleyiz.”

Basın sorularını kaka emojisiyle otomatik olarak yanıtlayan Twitter, sosyal ağların gelişimi hakkında yorum yapmadı. Meta yorumu reddetti ve TikTok yorum talebine yanıt vermedi. Snapchat’in yaratıcısı Snap, uygulaması gelişirken, insanları arkadaşları ve aileleriyle buluşturmanın birincil işlevi olmaya devam ettiğini söyledi.


Meta’nın CEO’su Mark Zuckerberg ve Twitter’ın kurucusu Jack Dorsey de dahil olmak üzere sosyal medyanın en büyük isimlerinden bazıları tarafından yıllar önce daha küçük, daha odaklı ağlara geçiş öngörülmüştü.


2019’da Bay Zuckerberg, bir Facebook gönderisinde özel mesajlaşma ve küçük grupların çevrimiçi iletişimin en hızlı büyüyen alanları olduğunu yazdı. 2021’de Twitter’ın CEO’luğundan istifa eden Bay Dorsey, insanlara gördükleri içeriğin ve etkileşim kurdukları toplulukların kontrolünü veren merkezi olmayan sosyal ağları savundu. Yakın zamanda, bu prensip üzerine inşa edilmiş bir sosyal medya sitesi olan Nostr’da paylaşım yaptı.

Geçen yıl boyunca, teknoloji uzmanları ve akademisyenler de daha küçük sosyal ağlara odaklandılar. Geçen ay yayınlanan “Üç Ayaklı Tabure: Daha Küçük, Daha Yoğun Bir İnternet İçin Bir Manifesto” başlıklı bir makalede, Bay Zuckerman ve diğer akademisyenler, geleceğin şirketlerinin küçük ağları düşük maliyetle nasıl çalıştırabileceklerini özetledi.

Ayrıca, insanların Twitter, Mastodon, Reddit ve daha küçük ağlar dahil olmak üzere kullandıkları web siteleri arasında geçiş yapmasına izin vererek, esasen bir sosyal medya İsviçre çakısı görevi görecek bir uygulama oluşturmayı önerdiler. MIT Media Lab ve Massachusetts Amherst Üniversitesi tarafından geliştirilen Gobo adlı böyle bir uygulamanın önümüzdeki ay piyasaya sürülmesi planlanıyor.


Kullanıcılar için zor kısım, opak oldukları için daha yeni, küçük ağları bulmaktır. Ancak Mastodon veya Reddit gibi daha geniş sosyal ağlar genellikle daha küçük topluluklara açılan kapılar görevi görür. Örneğin, Mastodon’a kaydolduğunuzda, oyun, yemek ve aktivizm ile ilgili olanlar da dahil olmak üzere kapsamlı bir listeden bir sunucu seçebilirsiniz.

Mastodon’un CEO’su Eugen Rochko, kullanıcıların topluluklarında aylık olarak bir milyardan fazla gönderi yaptığını ve insanların akışlarını değiştiren hiçbir algoritma veya reklam olmadığını söyledi.

Küçük ağların en büyük avantajı, marjinalize edilmiş insanlar da dahil olmak üzere belirli topluluklar için forumlar oluşturmalarıdır. 2011 yılında kurulan Ahwaa, Basra Körfezi çevresinde gey olmanın yasa dışı olduğu ülkelerdeki LGBTQ topluluğu üyeleri için bir sosyal ağdır. Film tutkunlarının filmler hakkındaki görüşlerini paylaşmaları için bir uygulama olan Letterboxd gibi diğer küçük ağlar, belirli ilgi alanlarına odaklanır.

Daha küçük topluluklar, özellikle genç insanlar için sosyal medyayı kullanmanın getirdiği sosyal baskıları da azaltabilir. Son on yılda, sosyal medyanın tehlikeleriyle ilgili kongre oturumları da dahil olmak üzere, TikTok’ta “Instagram Perfect” fotoğraflarına ve videolarına uymaya çalışan gençlerin yeme bozuklukları geliştirdiğine dair hikayeler su yüzüne çıktı.

Uzmanlar, yeni bir sosyal medya sitesinin herkes için tek uygulama olabileceği fikrinin gerçekçi olmadığını söylüyor. Gençler, geçen yıl gençler arasında popüler olan ancak şu anda milyonlarca aktif kullanıcıyı kana bulayan fotoğraf paylaşım uygulaması BeReal gibi yeni bir ağla denemelerini bitirdiğinde bir sonrakine geçiyorlar.


Bayan Papacharissi, “Önüne çıkan ilk parlak platform sizi etkilemeyecek” dedi.

İnsanların çevrimiçi kimlikleri birden fazla web sitesinde giderek daha fazla parçalanıyor, diye ekledi. Mesleki başarılardan bahsetmek için LinkedIn var. Diğer oyuncularla video oyunları oynamak için Discord var. Mesajların tartışılması için Artifact var.

Bayan Papacharissi, “Bizim ilgilendiğimiz şey, belirli şeyler hakkında birbirleriyle iletişim kuran daha küçük insan gruplarıdır” dedi.

Ufukta muhtemelen daha küçük ağlar var. Geçen yıl, Bay Zuckerberg’in 2004 yılında bir lisans öğrencisi olarak Facebook’u kurduğu Harvard Üniversitesi, sosyal medyayı yeniden başlatmaya adanmış bir araştırma programı başlattı. Program, öğrencilerin birlikte yeni ağlar oluşturmasına ve bunları denemesine yardımcı olur.

Programdan çıkan bir uygulama olan Minus, kullanıcıların ömür boyu zaman çizelgelerinde yalnızca 100 gönderiye sahip olmalarına olanak tanır. Buradaki fikir, Facebook ve Twitter gibi kullanıcıları mümkün olduğu kadar uzun süre meşgul tutmak için sonsuz kaydırma arayüzleri kullanan geleneksel sosyal ağların aksine, birlikte geçirdikleri zamanın değerli ve sınırlı bir kaynak olarak görüldüğü bir ortamda insanların kendilerini bağlı hissetmeleridir.


Araştırma girişimini yaratan Harvard hukuk ve bilgisayar bilimleri profesörü Jonathan Zittrain, “Bu bir performans sanatı deneyi” dedi. “Sanki, bir kez gördüğünüzde, artık öyle olmak zorunda değil.”
 
Üst