Tek kullanımlık ambalajlardan 20 yıl boyunca depozito alınmaktadır. Süpermarkette ve indirim kasalarında yaklaşık 25 sent eklenir. Müşteriler şişe ve kutuları geri getirmeleri halinde depozito parasını geri alıyorlar.
Yıllardır depozito sadece maden suyu, bira ve teneke kutu ve PET şişedeki alkolsüz içecekler için geçerliydi. 2022’den bu yana daha sıkı düzenlemeler yürürlükte. O tarihten bu yana alkollü karışık içecekler, limonatalar ve meyve sularına da tek yön için 25 sent depozito uygulandı. Düzenleme 1 Ocak 2024’ten itibaren genişletilecek.
2024’ten itibaren süt ürünlerine depozito uygulanacaktır
2024’ten itibaren yeni depozito düzenlemesi öncelikli olarak soğutulmuş raflardaki içecekleri etkileyecek. Müşteriler tek kullanımlık plastik şişelerdeki süt, ayran ve karışık sütlü içeceklere 25 sent daha fazla para ödemek zorunda kalacak. Amaç, süpermarketlerin ve indirim mağazalarının artık tek kullanımlık şişe veya kutulardaki içecekleri depozitosuz satmamasını sağlamaktır.
Öncelikle süt ürünleri (örneğin Müller sütü), Aldi ve Lidl’den (Milbona) taze Alp sütü, Starbucks’tan (DoubleShot) veya Nescafé’den (İçmeye Hazır) kahve spesiyaliteleri içmekle ilgilidir. Üretici ve perakendecilerin ürünleri plastik şişelerde satması durumunda 1 Ocak’tan itibaren fiyatı 25 sent daha fazla olacak.
Bu ürünler için depozitonun nasıl iade edilmesi gerektiği belli değil. Süt ürünlerinde sıklıkla hijyen riskleri vardır. Makinelerde küfün yanı sıra hoş olmayan kokular da oluşabilmektedir. Müşterilerden iade etmeden önce ambalajı boşaltıp musluk suyuyla durulamalarının istenmesi mümkündür. Ancak tüm tüketicilerin böyle bir talimata uyup uymayacağı belli değil. Üreticiler ayrıca koşullar müzakerelerine ambalajla ilgili ilgili bilgilerin maliyetlerini de dahil edebilir.
Bu, satın alma işleminiz açısından ne anlama geliyor?
Tüketiciler sıklıkla kendilerini belirli şişe veya kutuları kabul etmeyen para yatırma makinelerinin önünde buluyor. Çoğu durumda bunun nedeni, ürünlerin depozitosuz olmasıdır. 1 Ocak 2024’ten itibaren bu durum değişecek: Hedef, yeni yıldan itibaren artık depozitosuz PET şişe veya içecek kutusunun kalmaması. Ambalajı makineye atan kişinin ayrıca depozito alması gerekmektedir.
Aynı zamanda fiyatlar da artıyor. Örneğin taze sütün fiyatı aralık ayından bu yana 1,79 avro ise tüketicinin bir ay sonra 2,04 avro ödemesi gerekiyor. Şişe iade edildiğinde 25 sent iade edilecektir.
Kokular ve hijyen eksikliğiyle ilgili pek çok soru ve kafa karışıklığı ortaya çıkıyor
Süt endüstrisi birliğinin genel müdürü Eckhard Heuser, “Süt için kullanılan plastik şişeler geri dönüş makinelerine değil, sarı torbaya konulmalıdır” diye vurguladı.
Alman Ticaret Birliği de alarma geçti. Bir sözcü, çoğu para yatırma makinesinin doğrudan girişte bulunduğunu ve kalan sıvının makineler ve makinelerdeki kapları kirletebileceğini vurguladı. “Bu yüksek hijyen riski taşıyor.” Aynı zamanda süt ürünleri içeren ambalajlar da özel olarak kaplanmaktadır. Bu aynı zamanda geri dönüşüm kalitesini de etkiler.
Hangi depozito şişelerini nereye iade edebilirim?
Tüketiciler yeniden kullanılabilen ürünleri süpermarketlere ve içecek mağazalarına iade edebilir. Benzin istasyonu operatörleri ve kiosklar ayrıca cam şişeleri de (bira, özel ürünler veya maden suyu) kabul etmektedir. Her şişenin fiyatı 8 ya da 15 sent.
Tüketiciler ayrıca tek kullanımlık depozitoları indirim mağazalarına iade edebilir. Bazı benzin istasyonları ve eczaneler de daha küçük miktarları kabul etmektedir. Tek yön depozito için standart ücret 25 senttir.
İade kavramı şimdilik değişmeyecek. Müşteriler ürünleri bir makineye getiriyor, sistem şişenin ağırlığını, boyutunu ve QR kodunu kaydediyor ve depozito makbuzunu veriyor.
Temel kural şudur: Depozitolu içecek satan her sabit mağaza, depozitolu şişe ve kutuları geri almak zorundadır. Çevrimiçi teslimat hizmetleri artık depozito paketlerini de topluyor.
Para yatırma kuralı neden tekrar değişiyor?
Federal Çevre Bakanlığı tarafından yapılan değişiklikler, Avrupa Birliği’nin israfı önlemeye yönelik daha geniş bir önlem paketinin parçası. Almanya’da değişikliklerin 2030 yılına kadar birkaç aşamada yürürlüğe girmesi bekleniyor. Değişiklikler, tüm içecek şişeleri ve kutularına tek yön depozito uygulanmasının yanı sıra, süpermarketlerdeki yeniden kullanılabilen ve tek kullanımlık ürünler için de bir kota içeriyor.
Geri dönüşüm kotası olarak adlandırılan kota, tek kullanımlık plastikten yapılan içecek şişelerinin en az yüzde 25 oranında geri dönüştürülmüş malzemeden oluşması gerektiğini şart koşuyor. Bu kotanın 2030 yılına kadar yüzde 30’a çıkarılması gerekiyor. Ancak sanayiden büyük bir direnç var.
Bir diğer önemli değişiklik ise süpermarketlerdeki atıştırmalıklar ve paketlenmiş salatalarla ilgili. Bu durum yavaş yavaş ev dışına teslimat yapan restoran işletmecilerini de etkiliyor.
Yılın başından bu yana, hazır yemek tüketen herkesin tek kullanımlık sofra takımlarının yanı sıra yeniden kullanılabilir ambalajları da her yerde bulması gerekiyordu. Snack barlar ve perakendeciler de ürünlerini bu şekilde satmalı ve onlar için daha yüksek fiyatlar talep etmelerine izin verilmemelidir.
Almanya Doğa Koruma Derneği’nin (NABU) 2017 yılında yaptığı bir değerlendirmeye göre tabaklar, kaseler, atıştırmalık kutuları ve diğer hazır yiyecekler Almanya’daki plastik atıkların üçte birinden fazlasını oluşturuyor. Pek çok çevrecinin perakende ve catering sektöründe yeniden kullanılabilir ambalajları savunmasının nedeni de budur.
Yıllardır depozito sadece maden suyu, bira ve teneke kutu ve PET şişedeki alkolsüz içecekler için geçerliydi. 2022’den bu yana daha sıkı düzenlemeler yürürlükte. O tarihten bu yana alkollü karışık içecekler, limonatalar ve meyve sularına da tek yön için 25 sent depozito uygulandı. Düzenleme 1 Ocak 2024’ten itibaren genişletilecek.
2024’ten itibaren süt ürünlerine depozito uygulanacaktır
2024’ten itibaren yeni depozito düzenlemesi öncelikli olarak soğutulmuş raflardaki içecekleri etkileyecek. Müşteriler tek kullanımlık plastik şişelerdeki süt, ayran ve karışık sütlü içeceklere 25 sent daha fazla para ödemek zorunda kalacak. Amaç, süpermarketlerin ve indirim mağazalarının artık tek kullanımlık şişe veya kutulardaki içecekleri depozitosuz satmamasını sağlamaktır.
Öncelikle süt ürünleri (örneğin Müller sütü), Aldi ve Lidl’den (Milbona) taze Alp sütü, Starbucks’tan (DoubleShot) veya Nescafé’den (İçmeye Hazır) kahve spesiyaliteleri içmekle ilgilidir. Üretici ve perakendecilerin ürünleri plastik şişelerde satması durumunda 1 Ocak’tan itibaren fiyatı 25 sent daha fazla olacak.
Bu ürünler için depozitonun nasıl iade edilmesi gerektiği belli değil. Süt ürünlerinde sıklıkla hijyen riskleri vardır. Makinelerde küfün yanı sıra hoş olmayan kokular da oluşabilmektedir. Müşterilerden iade etmeden önce ambalajı boşaltıp musluk suyuyla durulamalarının istenmesi mümkündür. Ancak tüm tüketicilerin böyle bir talimata uyup uymayacağı belli değil. Üreticiler ayrıca koşullar müzakerelerine ambalajla ilgili ilgili bilgilerin maliyetlerini de dahil edebilir.
Bu, satın alma işleminiz açısından ne anlama geliyor?
Tüketiciler sıklıkla kendilerini belirli şişe veya kutuları kabul etmeyen para yatırma makinelerinin önünde buluyor. Çoğu durumda bunun nedeni, ürünlerin depozitosuz olmasıdır. 1 Ocak 2024’ten itibaren bu durum değişecek: Hedef, yeni yıldan itibaren artık depozitosuz PET şişe veya içecek kutusunun kalmaması. Ambalajı makineye atan kişinin ayrıca depozito alması gerekmektedir.
Aynı zamanda fiyatlar da artıyor. Örneğin taze sütün fiyatı aralık ayından bu yana 1,79 avro ise tüketicinin bir ay sonra 2,04 avro ödemesi gerekiyor. Şişe iade edildiğinde 25 sent iade edilecektir.
Kokular ve hijyen eksikliğiyle ilgili pek çok soru ve kafa karışıklığı ortaya çıkıyor
Süt endüstrisi birliğinin genel müdürü Eckhard Heuser, “Süt için kullanılan plastik şişeler geri dönüş makinelerine değil, sarı torbaya konulmalıdır” diye vurguladı.
Alman Ticaret Birliği de alarma geçti. Bir sözcü, çoğu para yatırma makinesinin doğrudan girişte bulunduğunu ve kalan sıvının makineler ve makinelerdeki kapları kirletebileceğini vurguladı. “Bu yüksek hijyen riski taşıyor.” Aynı zamanda süt ürünleri içeren ambalajlar da özel olarak kaplanmaktadır. Bu aynı zamanda geri dönüşüm kalitesini de etkiler.
Hangi depozito şişelerini nereye iade edebilirim?
Tüketiciler yeniden kullanılabilen ürünleri süpermarketlere ve içecek mağazalarına iade edebilir. Benzin istasyonu operatörleri ve kiosklar ayrıca cam şişeleri de (bira, özel ürünler veya maden suyu) kabul etmektedir. Her şişenin fiyatı 8 ya da 15 sent.
Tüketiciler ayrıca tek kullanımlık depozitoları indirim mağazalarına iade edebilir. Bazı benzin istasyonları ve eczaneler de daha küçük miktarları kabul etmektedir. Tek yön depozito için standart ücret 25 senttir.
İade kavramı şimdilik değişmeyecek. Müşteriler ürünleri bir makineye getiriyor, sistem şişenin ağırlığını, boyutunu ve QR kodunu kaydediyor ve depozito makbuzunu veriyor.
Temel kural şudur: Depozitolu içecek satan her sabit mağaza, depozitolu şişe ve kutuları geri almak zorundadır. Çevrimiçi teslimat hizmetleri artık depozito paketlerini de topluyor.
Para yatırma kuralı neden tekrar değişiyor?
Federal Çevre Bakanlığı tarafından yapılan değişiklikler, Avrupa Birliği’nin israfı önlemeye yönelik daha geniş bir önlem paketinin parçası. Almanya’da değişikliklerin 2030 yılına kadar birkaç aşamada yürürlüğe girmesi bekleniyor. Değişiklikler, tüm içecek şişeleri ve kutularına tek yön depozito uygulanmasının yanı sıra, süpermarketlerdeki yeniden kullanılabilen ve tek kullanımlık ürünler için de bir kota içeriyor.
Geri dönüşüm kotası olarak adlandırılan kota, tek kullanımlık plastikten yapılan içecek şişelerinin en az yüzde 25 oranında geri dönüştürülmüş malzemeden oluşması gerektiğini şart koşuyor. Bu kotanın 2030 yılına kadar yüzde 30’a çıkarılması gerekiyor. Ancak sanayiden büyük bir direnç var.
Bir diğer önemli değişiklik ise süpermarketlerdeki atıştırmalıklar ve paketlenmiş salatalarla ilgili. Bu durum yavaş yavaş ev dışına teslimat yapan restoran işletmecilerini de etkiliyor.
Yılın başından bu yana, hazır yemek tüketen herkesin tek kullanımlık sofra takımlarının yanı sıra yeniden kullanılabilir ambalajları da her yerde bulması gerekiyordu. Snack barlar ve perakendeciler de ürünlerini bu şekilde satmalı ve onlar için daha yüksek fiyatlar talep etmelerine izin verilmemelidir.
Almanya Doğa Koruma Derneği’nin (NABU) 2017 yılında yaptığı bir değerlendirmeye göre tabaklar, kaseler, atıştırmalık kutuları ve diğer hazır yiyecekler Almanya’daki plastik atıkların üçte birinden fazlasını oluşturuyor. Pek çok çevrecinin perakende ve catering sektöründe yeniden kullanılabilir ambalajları savunmasının nedeni de budur.